جریان سوم در ایران

جریان سوم در ایران ، جریانی است که هم از نظر گفتمان فکری و هم از نظر روش کنشگری مستقل از جریان های فکری ،فرهنگی ،سیاسی و روش های کنشگری دیگر در ایران است و دارای ویژگی های که آن را متمایز را دیگر جریان ها و روش های کنشگری می داند.

جریان سوم در ایران از نظر گفتمان فکری دارای استقلال گفتمانی است و به موازات جریان فکری اسلامگرا که با محور دین ،مذهب ،تاریخ اسلام و سنت حکمرانی اسلامی و جریان فکری ناسیونالیسم با محور نژاد ،زبان ،تاریخ باستان و حکمرانی شاهنشاهی برای تغییر اندیشه ها و پرورش انسان جدید و هژمونیک نمودن گفتمان انسان گرای شهروندی و حکمرانی دولت انسان فعالیت می کند.

جریان سوم در ایران ،جریانی فکری فرهنگی انسان گرای شهروندی است که با محور انسان و شهروند و آموزه های حقوق بشر و شهروندی و آزادی های اساسی فعالیت می کند که گفتمان فکری-فرهنگی خود را منعبث از حقوق طبیعی و انسانی و بر اساس اسناد بین الملل حقوق بشر قرار داده است.

جریان سوم شهروندی و کنشگری مدنی تغییر جریان سوم در ایران از نظر روش کنشگری ،دارای روش کنشگری مدنی تغییر است که برای تغییر مسالمت آمیز در قانون اساسی و قوانین عادی بر مبنای تناسب با اسناد بین الملل حقوق بشر و حکمرانی خوب و تحقق دولت حقوق بشر و شهروندی و آزادی های اساسی در کنار روش های کنشگری محافظه کار اصولگرا که بر حفظ وضعیت موجود و ثبات و نظم کنونی اعم از قوانین ،شیوه مدیریت و حکمرانی ،روش کنشگری اصلاح طلبی که مبتنی بر اصلاح روش محافظه کاران در مدیریت و سیاست داخلی و خارجی ، روش کنشگری دگرگون ساز برانداز که بر براندازی و سرنگونی و دگرگونی کامل و ساختاری نظام سیاسی –فرهنگی-نظامی-اقتصادی کنونی و برقراری نظم و ساختاری جدید فعالیت می کند.

جریان سوم در ایران ،جریانی عقلانی و بر مبنای داده های علمی عمل می کند و برخلاف گفتمان های ناسیونالیستی ،اسلامگرا یا کمونیسم از تاریخ سازی جعلی و ایدئولوژی نمودن فرهنگ ،سیاست ،آموزش ، مدیریت و قانونگذاری جلوگیری می کند .

جریان سوم در ایران ،در حوزه فرهنگ باور به تنوع فرهنگی و زبانی دارد و همه گروه های فرهنگی و زبانی و مذهبی را دارای حقوق برابر می داند و بر خلاف گفتمان ناسیونالیستی ،اسلامگرا و کمونیسیم در پی یکسان سازی فرهنگی نمی باشد.

جریان سوم در ایران ،بر خلاف گفتمان ناسیونالیست که باور به حقوق بشر خودساخته ایرانی یا گفتمان اسلامگرا که معتقد به حقوق بشر اسلامی دارد معتقد و متعهد به اجرای آموزه های حقوق بشر در کلیه اسناد بین المللی حقوق بشر دارد.

جریان سوم در ایران ،اسناد بین المللی حقوق بشر را جهانشمول ،وابسته به یکدیگر ،غیرقابل تقسیم و تفکیک ناپذیر می داند و برخلاف گفتمان های ناسیونالیستی ،اسلامگرا و کمونیسیتی که قائل به حقوق بشری منطبق با ویژگی های فکری خود و برخی از حقوق را حقوق بشری و برخی دیگر خارج حقوق بشر نمی داند.

جریان سوم در ایران ،هویت ملی را هویت شهروندی می داند و برخلاف باور ناسیونالیست ها هویت ملی را هویتی مبتنی بر نژادی و زبانی و باستان گرایانه یا باور اسلامگرایان هویت اسلامی نمی داند.

جریان سوم در ایران ،جریانی است که تاکنون در ساختار حاکمیت حضور نداشته و از شخصیت ها و گروه های مدنی خارج از حاکمیت بوجود آمده و نقشی در تصمیم گیری سیاسی –اقتصادی و قانونگذاری کشور نداشته اند حال آنکه جریان های ناسیونالیست و اسلامگرا در درون حاکمیت حضور داشته و از احزاب و گروه ها وشخصیت های صاحب منصب ،بانفوذ و شریک در قدرت تشکیل شده اند و طی ده ها قدرت و حاکمیت را در ایران در اختیار داشتند.

جریان سوم در ایران دارای ماهیتی مدنی است که از سازواری ( ائتلاف ) مدنی سازمان های مردم نهاد،گروه های خودیاری، شورایاری ها، فعالان حقوق بشر و شهروندی ،زنان،مدنی ،فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی ، کارگران، معلمان، کارگران، هنرمندان، نویسندگان ، دانشجویان، جوانان،اقوام، اقلیت‌های مذهبی و دینی تشکیل شده است در حالی جریان های مذکور ماهیت آنها سیاسی و از احزاب و گروه ها و فعالان سیاسی بوجود آمده اند.

جریان سوم در ایران باور به نظام فدرالی در ایران دارد نظامی که منجر به توزیع عادلانه قدرت ،ثروت، خدمات و امکانات بین مناطق مختلف ، توسعه و رشد همه جانبه کشور، رفاه شهروندان ایرانی ،افزایش مشارکت آنها در اداره کشور، جلوگیری از استبداد و تمرکز قدرت و ثروت خواهد شد که به نوبه خود منجر به دمو کراسی و ممانعت از دیکتاتوری می گردد ، اما جریان های مذکور نظر به ماهیت اقتدار گرایانه خود بر نظام متمرکز و تک ساخت که قدرت سیاسی یگانه و تقسیم‌نشده‌ای در پهنه جغرافیایی ایران حاکم است و تمام تصمیمات و دستورات بر همه بخش ها و در تمام حوزه ها ازپایتخت هدایت شود تاکید دارند که این امر منجر به تبعیض و نابرابری در تقسیم قدرت ، ثروت، خدمات و امکانات گردید .

جریان سوم در ایران علاوه بر تعهد به حقوق بشر ،کودکان و زنان باور حقوق حیوانات و سیاست زیست محیط گرایی و حفاظت از تنوع زسیت محیطی دارد که متاسفانه این امر علی رغم چندین دهه حاکمیت جریان های مذکر مورد توجه قرار نمی گیرد.

جریان سوم در ایران برابری خواه است و همه شهروندان صرف نظر از جنسیت ،قومیت ،زبان دین ،مذهب و عقیده سیاسی دارای حقوقی یکسان و برابر می داند بنابراین اهمیت ویژه ای برای شناسایی و دستیابی به حقوق زنان ، کارگران، معلمان،اقوام، اقلیت‌های مذهبی و دینی مد نظر قرار داده بگونه ای که خواهان تبعیض مثبت برای این گروه ها می باشد تا با این تبعیض مثبت این گروه های اجتماعی که طی چندین دهه حقوق آنها مورد توجه قرار نگرفته بود با دیگر شهروندان برابر شوند حال آنکه جریان های مذکور برنامه و اعتنایی به حقوق این گروه ها ی ندارند.

جریان سوم در ایران در مدیریت اقتصادی تحقق دولت رفاه را بارزترین اهداف خود قرار داده دولتی که با برنامه و سیاست‌های منظم و هوشمندانه‌ حداقل های زندگی و رفاه اقتصادی و معیشتی، ایجاد اشتغال ، امکانات بهداشتی و درمانی، بیکاری و بازنشستگی، تأمین مسکن و خدمات آموزشی ،تفریحات سالم و شاد از حین تولد تا مرگ برای همه شهروندان ایرانی دولت تامین و به همه شهروندانی که به هر دلیل نتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند یاری‌رسانی می‌کند ، حال آنکه تحقق چنین دولتی علی رغم چهار دهه مورد توجه و اهتمام جریان های مذکور قرار نگرفته است.

جریان سوم در ایران برخلاف ویژگی های حکمرانی غیردموکراتیک و استبدادی ، تبعیض آمیز و نابرابر ، بی اعتنا به حقوق بشر و آزادی ها شهروندان و جنگ و نزاع در روابط خارجی جریان های اسلامگرا ، ناسیونالیسم و کمونیسم باور به حکمرانی خوب دموکراسی خواه ،آزادی گرایانه ، برابری خواه، توسعه اقتصادی و رفاه ، متعهد به احترام و تضمین حقوق و آزادی های شهروندان ،پرورش انسان جدید و صلح طلب و داشتن روابط مسالمت آمیز با کشورها و تعامل با نظام بین الملل است.

مسعد سلیتی

معرف جریان سوم شهروندی